انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

بسیاری از ساختمانها در ایران، با استفاده از بتنها ساخته می شوند. بتنهای مسلح، یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی هستند. گاهی اوقات در زمان ساخت، بهره برداری یا اتمام ساخت یک سازه بتنی، باید بعضی از قسمتهای آن را تغییر داد. در این زمان، باید تخریب بتن انجام شود. تخریب بتن، فرآیندی است که به حجم سازه و نوع کاربری سازه بستگی دارد و برای تغییر سازه بتنی انجام می شود. روشهای مختلفی برای تخریب بتن وجود دارد که در این نوشته با آنها آشنا خواهید شد

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

 

تخریب بتن با روش مکانیکی:

 

در این روش از وسایل مکانیکی نظیر چکش های برقی، کمپرسور و پیکور استفاده می شود. این تجهیزات، به سازه بتنی نیروی مکانیکی وارد کرده و با ضربه، باعث تخریب بتن می شوند. یکی از مزایای روش تخریب با روش مکانیکی این است که هزینه پایینی دارد و سرعت آن بالا است؛ یعنی شما می توانید با استفاده از وسایل مکانیکی نظیر پیکور و چکش برقی، خیلی سریع بتن را تخریب کنید. میزان تخریب بتن در این روش، به قدرت دستگاه بستگی دارد. از معایب این روش، می توان به این موضوع اشاره کرد که ضربه و نیروی مکانیکی این وسایل، به سازه اصلی و میلگردها آسیب می رسانند؛ در نتیجه برای تخریب بتن در سازه های بزرگ و مهم، روش خوبی به شمار نمی رود. تخریب بتن با وسایل مکانیکی در مکانهای مختلف قابل استفاده است. بیشترین کاربرد این روش زمانی است که بتن فاقد میلگرد باشد یا نیازی به تخریب کامل بتن نباشد.

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

 

تخریب بتن با مواد شیمیایی اسیدی:

 

در این روش، از انواع اسیدها برای حل کردن سیمان مصرف شده در بتن استفاده می شود. در نتیجه، سیمان از هم گسیخته شده و تخریب می شود. در محلهایی که حجم تخریب بتن در آن کم است، از مواد شیمیایی برای تخریب بتن استفاده می شود. یکی از معایب روش تخریب بتن با مواد شیمیایی این است که بتنهای اطراف نیز تخریب می شوند. همچنین این روش، سرعت پایینی دارد. از این روش برای پاکسازی قالبها و بازکردن گرفتگی لوله ها استفاده می شود.

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

 

 

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید   بتن کن و مته سوراخکاری

تخریب بتن با استفاده از مواد منفجره:

 

در شرایطی که حجم زیادی از بتن باید تخریب شود، از مواد منفجره استفاده می شود. برای تخریب بتن با استفاده از مواد منفجره، ابتدا این مواد را درون سوراخ های مشخص از بتن قرار می دهند. پس از انفجار این مواد منفجره، سازه بتنی به قطعات کوچکتر تقسیم می شود. از معایب روش انفجار با مواد منفجره این است که به سازه های مجاور آسیب می رساند و باید استانداردهای دقیق و نکات ایمنی به صورت کامل اجرا شوند.

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

 

تخریب بتن با استفاده از مواد شیمیایی منبسط شونده:

 

یکی دیگر از روشهای تخریب بتن، استفاده از فشار فیزیکی است. وقتی از مواد شیمیایی منبسط شونده استفاده می شود، حجم آنها زیاد می شود و به بتن فشار می آورد و آن را تخریب می کند. این مواد شیمیایی منبسط شونده، با اسامی تجاری مختلف از جمله کتراک شناخته می شوند. با این روش، می توان انواع بتنها را تخریب کرد. استفاده از مواد شیمیایی منبسط شونده، کمترین آسیب را به میلگردها می زند و آلودگی صوتی خاصی به همراه ندارد. هزینه این روش نیز بسیار پایین است. یکی از معایب استفاده از مواد منبسط شونده این است که غیرقابل کنترل است و سرعت بالایی ندارد. در بتنهای حجیم با ضخامت پایین از این روش برای تخریب بتن استفاده می شود.

 

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

تخریب بتن با استفاده از جرثقیل:

 

یکی از متداول ترین روشها برای تخریب بتن، این است که یک آونگ با وزن زیاد یا توپ سنگین متصل به جرثقیل، به سازه بتنی ضربه می زند و آن را تخریب می کند. این روش، بسیار پرسروصدا است و گردوغبار زیادی نیز تولید می کند. تخریب بتن با استفاده از جرثقیل، باعث لرزش سازه نیز می شود. این روش فقط توسط اپراتورهای حرفه ای انجام شود؛ زیرا باید ایمنی کار به صورت کامل و دقیق رعایت شود.

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

تخریب بتن با استفاده از واترجت:

 

آب، یکی از عناصر لطیف و در عین حال بسیار قدرتمند است. واترجت ها، سیستمی هستند که با استفاده از فشار آب، بتنها را تخریب می کند. انواع واترجت ها با فشارهای مختلف در بازار وجود دارند و شما می توانید از آنها برای تخریب بتنها استفاده کنید. استفاده از واترجت، بهترین روش برای تخریب بتن است و مزایای زیادی دارد. در این روش، میلگردهای بتن آسیبی نمی بینند و از نظر عمق و ابعاد، بتنها را به صورت دقیق تخریب می کند. واترجت، هیچ آسیبی به بتن های اطراف نمی زند و هیچگونه ترکی را در اطراف بتن مشاهده نخواهید کرد. با کمک واترجت علاوه بر تخریب بتن، می توان بتنها را لایه برداری کرده یا سطح آنها را پاکسازی کرد. تخریب بتن با استفاده از واترجت، هزینه بالایی دارد؛ اما دقت و کیفیت تخریب بتن در این روش بسیار عالی است و قیمت بالای این روش را توجیه می کند.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید   بتن کن و مته سوراخکاری

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

انواع روشهای تخریب بتن را بشناسید!

بهترین روش برای تخریب بتن چیست؟

انواع روشهای مناسب برای تخریب بتن را برای شما بیان کردیم و حالا می خواهیم بهترین روش برای تخریب بتن را به شما معرفی کنیم. گفتیم که تخریب بتن با استفاده از واتر جت، بهترین روش برای تخریب بتن است. در این روش، بتن با استفاده از فشار آب به قطعات کوچکتر تبدیل می شود و این قطعات، به کمک جرثقیل برداشته می شود. استفاده از واترجت، روی سازه های اطراف تاثیر زیادی نمی گذارد و سروصدای آن بسیار کم است. از واترجت می توان برای تخریب یک محدوده از سازه یا یک مسیر مستقیم استفاده کرد. مثلا می توان دیوارهای ساختمان را با استفاده از واترجت تخریب کرد

مزایای برش بتن با استفاده از واترجت چیست؟

استفاده از فشار آب برای تخریب بتن، مزایای زیر را دارد:

  • استفاده از واترجت برای تخریب سازه بتنی، هیچ لرزشی به دنبال نخواهد داشت.
  • در این روش، گردوغبار تولید نمی شود و احتمال آتش سوزی و خطرات دیگر بسیار ککم است.
  • در این روش، به سیستم برش نیاز است. هم چنین باید میزان آب واترجت به صورت دقیق کنترل شود.
  • دقت و کیفیت تخریب بتن با استفاده از واترجت بسیار بالا است و سازه بتنی را با ظرافت بالا تخریب می کند.

به همین دلیل است که تخریب بتن با واترجت، بهترین روش برای تغییر و تخریب سازه بتنی است. البته باید بودجه کافی برای استفاده از واترجت را داشته باشید تا بتوانید از این دستگاه استفاده کنید.

برای مشاوره و آموزش رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید
———————————————————
۰۲۱۶۶۸۸۹۱۰۵
۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶

سایت com.ساروج
🏔 @katrockk 🏔 کانال تلگرام