ارتباط ساروج با گنج و دفینه :

از زمان یکجانشینی و ترک رسم کوچ کردن و جابه جایی انسان تلاش برای دست یافتن به بهترین و باکیفیت ترین مصالح ساختمانی یک دغدغه و چالش مهم تلقی می شده است .

  • استحکام و دوام
  • شکننده نبودن و مقاومت بیشتر در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر نم و رطوبت

انسان برای رسیدن به این نوع ملات قابل اعتماد قطعا بارها آزمون و خطا کرده است با ترکیب مواد متفاوتی که در دسترس و محیط پیرامون زندگی خود می دیده همیشه تلاش داشته بهترین ترکیب را بشناسد. حتی امروز نیز این ماموریت بشر کماکان ادامه دارد و احتمالا خواهد داشت.ساروج از جمله مصالح ساخت دست انسان است.ارتباط ساروج با گنج و دفینه  معمولا پلمپ ساروج در دفینه ها ست.

ساروج:

ساروج یکی از ابتکارات معماری ایرانی در دوره های گذشته است بسیار زیاد است در گذشته اهمیت بسیار زیادی را داشته و از آن جهت ساخت حوض ، آب انبار ، برکه گرمابه ، بنای خانه و سد استفاده می‌کردند.
ساروج نمونه‌ای از مصالح خیلی قدیمی است که در معماری ایران و دیگر کشورهای کنار خلیج فارس استفاده می شد تاریخ دقیق شروع استفاده از ساروج را نمیتوان گفت ولی ساروج های ۷۰۰ ساله در نقاطی از کشور یافت شده‌اند.

جالب است بدانیم در تهیه ساروج از شن و ماسه و آهک و سفیده تخم مرغ استفاده کرده اند.ارتباط ساروج با گنج و دفینه هم سوال بسیاری از افراد است.در گذشته برای مخفی کردن گنج از پلمپ ساروجی استفاده میشده است.

همانطور که گفتیم ساروج متعلق به معماران ایرانی است برای نمونه شهر تاریخی باستانی شوشتر که در ایران است از این ماده استفاده کرده‌اند، ولی دیگر کشورهایی از آن استفاده کردند مثلاً کشور پادشاهی سلطنت عمان در دانشگاه‌های این کشور مانند دانشگاه سلطان قابوس به ساروج به عنوان یک ملات نگاه کرده اند و همچنین مقاله هایی در این مورد ارائه دادند. در کشور یمن و افغانستان هم مورد استفاده قرار گرفته است.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  پلمپ ساروج

آخرین باری که در ایران از ملات ساروج استفاده شده است حدود هشتاد سال قبل و در آغاز دوره پهلوی بوده است و بعد از آن استفاده از این ملات کاملا کنار گذاشته شد و از معماری ایران حذف شد و فقط از آن در کتب مصالح اشاره شده است.

روش شناخت ساروج:

روش های شناختن ساروج خیلی متنوع است و تعدادی از بهترین روش ها را در ادامه مطلب خواهیم گفت.

یکی از روشهای شناخته ساروج روش تست صدا است برای این کار لازم است تا با چکش یا وسیله ای مانند آن به محل مورد نظر ضربه وارد کنید. این کار را باید چندین بار انجام داد اگر هیچ جرقه مشاهده نشد آن ساروج است . ولی در صورت دیدن جرقه آن ترکیب به کار رفته یا سنگ است و یا ترکیب های دیگرمی‌توانید با اره سطح مورد نظر را کمی خراش دهید اگر آن ترکیب پودر شد میتوان گفت آن ساروج است.

ارتباط ساروج با گنج و دفینه

 

می توانید یک قسمتی از آن محل مورد نظر را جدا کنیم و درون آب جوش بیندازید. در حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید اگر چربی بر روی سطح آب جمع شد ساروج است. می توانید بر روی آن سطح موردنظر سرکه به ریزید و مقداری صبر کنید اگر در حال جوشیدن است آن سطح ساروج است. البته این روش به نوع ساروج بستگی دارد و شاید این روش برای تشخیص نوع ساروج بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.البته این تستها دقیق نیست.

از روش نگاه کردن هم میشود ساروج را تشخیص داد به این روش قسمتی از آن سطح مورد نظر را بشکنید و به آن نگاه کنید اگر ساروج باشد باید درون آن الیاف گوناگونی مانند موی، کاه ، علف و غیره باشد.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  آموزش اجرای بلک پاور

برای تشخیص پلمپ ساروج نیمه سخت ، سخت و ساروج بسیار سخت می‌توان از تفاوت رنگ آنها استفاده کرد به این صورت که ساروج سخت رنگ سفید شیری دارد و ساروج نیمه سخت رنگ خاکستری دارد و ساروج بسیار سخت رنگ تیره دارد.

بهترین روش تشخیص ساروج :

می توانید از آن محل مورد نظر را جدا کنید و در ظرفی که دارای جوهر نمک است بریزید اگر بعد از ۱۰ دقیقه مشاهده کردید که در حال جوشیدن و پودر شدن است سطح مورد نظر شما ساروج است.

برای مشاوره و آموزش رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
———————————————————
۰۲۱۶۶۸۸۹۱۰۵
۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶

سایت com.ساروج
🏔 @katrockk 🏔 کانال تلگرام